Thursday, November 26, 2009

Salam Aidiladha 1430H

Assalamualaikum..

Esok kita semua bakal menyambut Hari Raya Aidiladha bersama-sama seluruh umat Islam di dunia ini. Muktakhir ini juga kita diuji dengan pelbagai dugaan dan bencana lebih-lebih lagi untuk penduduk di Pantai Timur yang dilanda banjir sejak beberapa hari lepas. Sesuatu yang klise untuk ditaip, dugaan itu adalah untuk menguji tahap kesabaran serta keimanan kepada Pencipta kita yakni Allah SWT namun harus diterima, itulah hakikatnya.

Hari ini juga para jemaah haji di Mekah akan melakukan wukuf di Arafah, salah satu rukun Haji yang paling utama sambil untuk mengingati pertemuan antara Nabi Adam AS dan Hawa suatu ketika dahulu. Berkumpulnya jemaah di Arafah juga akan mengingatkan kita terhadap Hari Kiamat kelak yang mana kita semua akan dibangkitkan dari mati dan dibawa ke tempat pengadilan yakni Mahsyar.

Aidiladha juga mengingatkan kita supaya kita tidak hanya menghayati ibadah korban, hanya dengan menceritakan kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s, sekadar menyembelih binatang ternakan namun menghayati roh pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, dengan mengetepikan seluruh kepentingan duniawi serta mengetepikan kepentingan diri dan keluarga, demi untuk mematuhi arahan Allah adalah lebih penting.



SALAM PENGORBANAN, SALAM KEINSAFAN, SALAM KEMAAFAAN & SALAM AIDILADHA

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Walillahilhamd.

No comments: