Wednesday, June 30, 2010

Cintaku Tertinggal Di Kota Bharu

Assalamulaikum..

Trip tiga hari ke Kota Bharu yang cukup berbekas dihati. Hehe. Melepaskan rindu? Oh, itu sudah tentu. Lebih istimewa ia melibatkan abang Amy & kerabat Search, Tok Guru dan dua beradik yang cun. Ehem.. Ehem..

Soundcheck & Raja Ikan Bakar

Tiba di Kota Bharu pada petang Khamis, dari Setiu, Kak Siti sudi menumpangkan keretanya untuk ke Jerteh. Jimat masa serta tambang dan selesa perjalanan. Terima kasih kak! Hubungi Tamrin dan tanya mengenai soundcheck untuk ‘Malam Bersama Search’ yang akan diadakan pada keesokan harinya di Hotel Renaissance. Sebelum 8.30, tunggu di lif lobi hotel. Siapa yang datang jemput aku bersama Tamrin? NORDIN aka DIN MAYAT! Segak berjersi England dan kami bersama menaiki lif. Dalam hati, pergh! Din Search datang jemput! Hehe.

Ketika soundcheck sempat la bertegur sapa bertanya khabar semua kerabat Search yang ada. Kak Suhana pun ada tegur cakap macam familiar je. Search check dalam tiga, empat lagu je dan terus tamatkan sessi tersebut untuk pergi makan ikan bakar.

Raja Ikan Bakar di Berek 12, itulah nama kedai tersebut. Lima Search ada lima kepala, macam-macam hal yang berlaku tapi semestinya mereka semua adalah unik dan istimewa. Yang join makan tersebut hanya abang Amy, abang Nasir dan abang Din. Abang Din dari mula lagi bersungut lapar perut dan beria-ria mengajak makan di kedai mamak dekat hotel. Mujurla diorang sabar sampai kenderaan ada datang ambik.

Makan sambil layan Itali vs Slovakia, tiga biji meja dengan pelbagai hidangan yang bakar-bakar sahaja. Time nak bayar, terkejut beruk aku dengar jumlah harga semua yang dimakan tu. Sumpah aku tak pernah makan dengan jumlah bayaran tu! Maybe nak ‘cekik’ abang Amy even padahal beliau la antara yang balik awal lepas makan. Hehe.

Pertemuan Dua Lagenda - “Ni Amy ni..”

Pagi 25 Jun 2010, alhamdulillah selepas hampir dua bulan, aku kembali dapat bersolat di Masjid Tok Guru di Pulau Melaka. Lebih manis pada subuh tersebut, masjid itu menerima kunjungan abang Amy serta berapa kerabat Search. Selepas solat subuh, Tok Guru Nik Abdul Aziz ada menyampaikan sedikit tazkirah dan menggunting kira-kira 30 kepala bayi. Amat istimewa dan aku dapat melihat riak wajah abang Amy juga sedikit terpegun dengan suasana tersebut.


Tok Guru tampak seperti kurang sihat pada pagi tersebut dan seperti biasa setelah selesai semua urusan, beliau bangun menunaikan solat sunat. Selesai saja solat tersebut, Abang Amy terus pergi kepada Tok Guru untuk bersalam mencium tangan serta memeluknya. Tok Guru sedikit terkejut bila abang Amy menyatakan “ni Amy ni..” tatkala bersalam mencium tangan.

Kegembiraan dan semangat jelas terpancar diriak wajah Tok Guru bila menyedari bahawa abang Amy serta kerabat Search datang mengunjungi serta bersolat di masjid beliau pada Subuh tersebut. Terus diajak kami untuk ke rumahnya yang berada di belakang masjid tersebut. Seperti mimpi! Dapat menjejaki kaki ke dalam rumah Tok Guru dan lebih manis disertai oleh abang Amy!
Selepas dipelawa untuk duduk, Tok Guru mengejutkan kami kerana membawa sendiri dulang berisi air untuk menghidangkannya kepada kami walaupun dalam keadaan yang kurang sihat serta lambat untuk berjalan. Terus abang Amy serta abang Nasir berlari untuk mendapatkannya. Cukup sederhana dan istimewa.

Suasana pagi yang cukup damai serta tenang, menjadikan pertemuan antara dua lagenda tersebut berjalan dalam keadaan yang baik. Berbagai-bagai perkara yang dibualkan antara abang Amy dan Tok Guru, sempat juga abang Amy bertanya soalan serta meminta pendapat daripada tokoh politik yang cukup disegani kawan serta lawan tersebut. Mood Tok Guru pada pagi tersebut sememangnya berubah dan kehadiran abang Amy ke rumahnya pada pagi tersebut cukup menggembirakan hatinya.


Sebelum pulang kami semua sempat bergambar untuk dijadikan kenangan. Bayangkan aku berada bersama-sama dengan dua ikon dalam bidang yang berbeza, AMY SEARCH dan TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ! Semoga Tok Guru dan abang Amy sentiasa dikurniakan kesihatan serta kehidupan yang baik daripada Allah SWT. Amin.

Define GADISKU & RozANNA

Kemuncaknya adalah ‘Malam Bersama Search’ dibawakan oleh DEFINE yang diadakan di Hotel Renaissance Kota Bharu pada malam tersebut. Juga sesuatu yang istimewa kerana selepas hampir 25 tahun, Search kembali mengadakan persembahan di Kota Bharu-Bandaraya Islam. Kerajaan PAS Kelantan membuktikan bahawa mereka membuka pintu untuk mana-mana persembahan asalkan mengikut garis panduan yang diberikan.


Rock yang Suci, itulah yang dapat digambarkan untuk persembahan Search pada malam itu. Kali pertama mendengar laungan takbir bergema dalam konsert rock. Dengan seleksi lagu-lagu yang bercorak Ketuhanan serta berentak perlahan, abang Amy berjaya menjadikan emosi serta mood penonton berada dalam keadaan yang terkawal serta sopan. Di akhiri oleh nyanyian solo lagu ‘Kepada-Mu Kekasih’, Search berjaya menjadikan konsert tersebut sebagai sebuah persembahan yang lain daripada yang lain serta dikenang selama-lamanya.



Phewwiitt! Kali pertama ditemani oleh ‘Gadisku’ dan tanpa tugas untuk menjadi jurugambar rasmi DNS untuk konsert, aku semestinya gembira dengan momen tersebut! Tapi ingat, aku bukan berdua-duaan tetapi bertiga-tigaan dengan ditemani oleh kakaknya yang juga jelita tiada kurangnya iaitu Kak Anna. Terima kasih kakak, kerana menjadikan impian kami sebagai kenyataan. Semoga bahagia ini berterusan dengan diiringi oleh doa agar kami murah rezeki dan berjalan diatas aturan yang dinamakan jodoh.

Terima kasih abang Amy serta Kerabat Search kerana menjadikan Kota Bharu sebagai platform untuk membuktikan bahawa Search boleh menjadi contoh yang baik jika kena pada tempatnya. Terima Kasih Kak Mona (pengurus Search), atas pass yang diberikan untuk kami tidak berasak-asak. Terima Kasih Encik Sharrul sebagai ‘tuan rumah’ DNS KB. Terima kasih kakak-kakak kepada ‘gadisku’ atas kepercayaan serta sudi menemani kami. I love U all so much!

“Jiwa Serta Cintaku Tertinggal Di Kota Bharu.. Pheewwitt!”


Amysha 13:56

No comments: