Friday, December 5, 2008

Cakap Tak Serupa Bikin

Assalamulaikum..

Kenapa kita ada musuh dan kenapa kita perlu membenci seseorang? Dalam hidup saya, paling saya tak suka adalah orang yang yang mengata di belakang dan cakap tak serupa bikin. Sememangnya Rasulullah SAW sentiasa berpesan supaya kita mesti saling memaafkan dan sebagai manusia biasa kita pasti tidak lari dari kesilapan. Walaupun saya bahagia dan bangga apabila dalam persahabatan, namun ada juga perkara yang membuatkan hati saya terguris.

Hehe, bukan nak meluahkan perasaan ataupun mewujudkankan sentimen benci dan tidak puas hati, tetapi sekadar untuk memperingati. Kepada sahabat dan orang yang rapat dengan saya, jika anda rasa anda tidak cukup bagus lagi, janganlah 'ajar' dan kritik saya untuk jadi bagus. Jangan CAKAP TAK SERUPA BIKIN kerana orang pasti akan meluat! Sebagai contoh, kita menasihati seseorang supaya jangan terlalu excited dengan sesuatu perkara, namun tanpa kita sedari yang kita sebenarnya lebih excited dalam perkara tersebut! Kadang-kadang terdetik juga di hati ini, dia lebih banyak tahu tentang sesuatu perkara malah sesuatu maklumat yang aku tak pernah tahu pun dia tahu, tapi dia nak menasihati aku! Hish.. Hehee..

Kepada kawan-kawan yang saya sayangi, terima kasih di atas nasihat dan pandangan tetapi jangan menasihati jika anda pun insan yang perlu di nasihatkan kerana saya akan rasa MELUAT dan KETAWA TERBAHAK-BAHAK mengenangkannya. InsyaAllah, saya masih mampu jaga diri dan tidak lalai serta leka dengan duniawi ini. (Tazkirah Jumaat ke ni? Haha)..

Salam

2 comments:

isya said...

pier kutuk mg tuh?..meh aku tok pale ye..hehhe..lek2 mesyar..jgn maroh..mg klu maroh,nanges kekgi dorg sume kt ganu tuh..huhu..da nla gah banjir..kekgi tamboh plop sbb airmata ..huhu..ngarut jer oap aku nih..keh3..

Nur Amira Syabihah said...

a'a ebb yg buat blog nie ngn akak.....nape??