Thursday, April 16, 2009

My 1st Decoration!!



Assalamulaikum…

Setelah lebih tiga bulan berada dalam dunia penyediaan makanan di Kolej Inforana, akhirnya setiap pelajar di kehendaki menyediaan atau mempersembahkan setiap dekorasi makanan masing-masing dengan idea tersendiri. Dengan tema Masakan Melayu di persembahkan menerusi Western, sememangnya tidak dapat di nafikan lagi bahawa kerja-kerja menghiasi makanan ini merupakan satu kerja yang cukup mencabar.

Seseorang yang hanya mempunyai kepakaran dan berseni sahaja yang mampu mempersembahkan hidangan dengan bentuk yang menarik. Meskipun begitu, saya berasa sungguh teruja kerana akhirnya dapat menyiapkan hidangan tersebut setelah lebih dua jam memasaknya bersama rakan sekumpulan. Masakan ini di kenali sebagai ‘Kuah Lodeh bersama rendang ayam’ dan selalunya ia di makan pada hari-hari perayaan seperti Hari raya Aidilfitri.



Sekalipun berdepan dengan pelbagai ujian di kolej ini, saya dan rakan-rakan tetap cekal dan tabah untuk meneruskan pengajian hingga ke akhir pengajian. Sudah banyak rasanya perkara baru yang di pelajari sepanjang pengajian ini dan saya sememangnya semakin teruja untuk terus mempelajari pelbagai resepi dalam dunia masakan ini.

AM : Terima Kasih Puan Siti! Terima kasih Encik Riz, Cik Imah, Cik Iqa, Cik Aya, Cik Lisa, Cik Ani, Encik Shahril, Encik Mahfuzi, Cik Yana, Puan Jimi, Cik Lina dan Pok Mat!!

No comments: