Tuesday, September 15, 2009

Rindu Kad Raya

Assalamualaikum..



Dalam kira-kira 5 hari sahaja lagi, kita semua akan menyambut 1 Syawal yakni Hari Raya Aidilfitri. Pasti ramai yang sedang sibuk membuat persiapan untuk menyambutnya lebih-lebih lagi para ibubapa yang ‘wajib’ menyediakan baju raya yang baru untuk anak-anak. Saya rasa sudah hampir 3 tahun saya tidak mempunyai baju raya yang baru (baju melayu). Hehe.. Baju melayu dah banyak dan masih molek untuk dipakai, so tak perlu lah rasanya untuk kita membazirkan.

Sebut pasal raya, teringat satu perkara yang saya sentiasa ambil berat pada 3, 4 tahun yang lepas. “KAD RAYA”, dah hampir 3 tahun juga rasanya saya tidak menerima kad tersebut. Kecanggihan teknologi kini telah menenggelamkan sesuatu yang nostalgia bagi saya. Bayangkan pada 3, 4 tahun lepas (terutama selepas SPM), berpuluh-puluh kad raya saya terima dari para sahabat. Sebenarnya mereka tidak harus juga dipersalahkan kerana tidak menghantar kad raya kepada saya kerana saya sendiri yang tidak memulakannya dulu kini. Hehe..

Beratus-ratus keping koleksi kad raya yang saya terima, masih tersimpan rapi didalam kotak ‘muzium’ saya dan pastinya saya amat menghargai serta menyayanginya. Setiap tahun pasti saya akan buka dan membacanya. Nostalgia silam sememangnya tidak boleh dibeli dan mustahil dapat diundurkan kembali! Percayalah satu hari nanti pasti tiada lagi kewujudan kad raya kerana limpahan kad raya ‘digital’ yang ada pada dunia yang serba moden kini. SMS? Tidak kekal lama, tidak pernah kekal lama ucapan-ucapan raya tersebut. Sungguh mengecewakan apabila tradisi yang menyentuh perasaan ini semakin dilupakan! Rindu Kad Raya Weh, uwaaa!!!!!

AM : Tak pernah dapat pun kad raya yang bunyi-bunyi muzik tu dalam hidup ni, so classic! Hehe..

2 comments:

Zalehasiah Ahmad said...

am tipu...thn2 lps zav la kad raye k am..

Amshyar Aminudin said...

Hok tu mane aci sebab bukannya awak pos! Hehe..