Thursday, September 17, 2009

Special 100~Selamat Hari Raya Eidulfitri

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, akhirnya DUNIAMSHYAR sudah mencapai entri yang ke 100! Setelah entri yang ke 50 berkisar mengenai Hari Ibu, kali ini untuk entri ‘special’ yang ke 100 juga mempunyai nilai sentimental yang cukup tinggi. Meskipun tatkala jari jemari yang mulus ini sedang rancak dan excited untuk menekan papan kekunci, namun hati kecil ini cukup terusik dengan satu peristiwa yang cukup mengecewakan untuk dikenang. Tidak terlintas langsung untuk mengungkit kembali apa yang telah terjadi, namun sebagai seorang manusia biasa yang lemah di sisi-Nya, hanya DIA yang Maha Mengetahui perasaan saya.

Tidak dapat dinafikan, ketika kita rasa diri kita selesa dengan hidup, namun tanpa kita sedari pasti ada yang kurang dan silap. Inilah kali pertama saya menghadapi suasana sebegini setelah ‘masuk’ ke alam maya! Demi DIA yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, saya tidak pernah berniat walaupun sebesar kuman untuk menyakiti hati para sahabat sekalian. Namun seperti yang saya katakan tadi, kita hanya manusia biasa yang sentiasa tidak lari dari kekhilafan samaada disengajakan mahupun tidak. Kadangkala tanpa kita sedari, ada yang tidak menyenangi kita hatta kita tidak pernah berniat untuk mengguris perasaannya. Berbicara mengenai hati dan perasaan ini sememangnya sungguh subjektif! Kita tidak dapat mengagak apa yang akan berlaku pada masa hadapan meskipun kita cukup berhati-hati untuk meredahnya.

Argh, kenapa Ahmad Amshyar begitu emosional untuk yang ke 100 ini? Sekadar meluahkan perasaan dan isihati yang terpendam. Sehinggakan ketika sedang bersolat terawih sebentar tadi pun, hati ini sentiasa meronta-ronta untuk berbicara, jauh sekali untuk mengecap ‘kekhusyukan’. Dalam tiga hari lagi Ramadan akan meninggalkan kita semua, dan maka tibalah hari yang dinanti-nantikan oleh seluruh umat Islam yakni Hari Raya Eidulfitri. Seperti yang kita sedia maklum, dikesempatan Hari Raya Eidulfitri inilah kita harus bermaaf-maafan sesama insan dan seterusnya melupakan segala kekhilafan yang pernah terjadi. Siapalah saya untuk tidak memaafkan orang lain hatta Rasulullah SAW yang ‘Maksum’ juga mengampunkan umatnya, sesuatu yang begitu klise untuk ditaip.

Hari Raya Eidulfitri, inilah musim untuk kita melupakan sengketa lama dan kembali kepada pertimbangan akal yang positif, waras dan sejahtera. Saya fikir, apalah gunanya kita bermusuhan dan berdendam lama-lama, lantaran ia tidak menguntungkan sesiapa pun! Walhal Syurga Allah SWT itu milik hamba-hamba-Nya yang sering kasih mengasihi sesama mereka. Saya tidak pernah mengambil hati apa yang pernah rakan-rakan lakukan terhadap diri saya meskipun perkara tersebut mengguris hati dan saya akan cuba sentiasa untuk bersikap positif. Harus diakui, saya bukan lah seseorang yang cerdik, hebat dan berpengaruh seperti kalian semua, namun saya tetap seorang manusia yang punyai perasaan tidak kiralah apa jua bentuk perasaan tersebut.

Pada saya, perasaan marah yang tidak dapat dilenyapkan pastinya akan mewujudkan perasaan dendam di dalam jiwa saya suci anugerah Allah ini. Maka hati akan merasa berat untuk memaafkan seseorang dan terbitlah perasaan benci serta perasaan ingin menjauhkan diri daripada orang tersebut. Perasaan dendam juga akan menyebabkan kita ingin menghukum pihak yang telah melakukan kesalahan terhadap kita. Justeru, hulurkanlah tangan sambil maaf dipinta, walau hakikatnya bukan kita yang memulakan sengketa. Itulah sebenarnya roh dan pengisian Eidulfitri yang mulia.

Ucapan buat dua individu yang paling penting dalam hidup saya, MAMA dan AYAH. Jika terbaca blog ini, mohon diampunkan segala kesalahan jika Am pernah buat Mama dan Ayah terguris dengan sikap Am selama ini. Kepada adik-adik, AIN, AMIR, dan AJEERAH, teruskan usaha kalian untuk menggapai kejayaan! Hanya usaha yang gigih mampu memberi pulangan tersebut. Maafkan abang kamu yang paling sulung ini sekiranya terkata dan terbuat perkara yang tidak disenangi kalian. Terima Kasih!

Kepada semua sahabat-sahabat saya, teman-teman baik saya, terima kasih atas nilai sebuah persahabatan yang cukup mahal harganya ini. Sungguh ramai rasanya sahabat dalam hidup saya bermula dari Tadika hingga ke zaman Universiti (Tadika Chalok Barat, Tadika Al Arqam, SK Wangsa Jaya KL, SK Chalok Barat, SK Kg Buloh, SMKA Nurul Ittifaq, KUSZA,UDM, INFORANA). Semoga anda semua terus menuju kejayaan dan sentiasa mendapat keberkatan dari Allah swt. Hanya DIA yang maha mengetahui betapa berharganya kalian dalam hidup Ahmad Amshyar! Terima Kasih!

Sahabat dari alam maya? Tidak lupa juga kepada semua para sahabat yang berasal dari alam yang sungguh istimewa ini terutama ahli Duniasearch.com, teman facebook, YM, blogger, forum cari, forum neogendang, forum amnet, forum lagendarock, multiply dan berbagai sesawang yang pernah saya join mahupun singgah, terima kasih kerana membuatkan saya merasa cukup gembira dan istimewa apabila berada di alam ini! Pasti dan wajib ada kekhilafan dan ketidakpuashatian dikalangan kalian. Tidak dapat tidak, tatkala ada yang membaca entri ini pun semestinya masih ada yang meluat dan sakit di hati. Maafkan saya.. Terima Kasih!

Begitu juga kepada semua yang pernah rapat serta kenal diri Ahmad Amshyar sepanjang hidup ini, yang pernah bersapa tegur, yang pernah berbicara dan duduk sekali, bersahabat, berkawan dan bersahabat, mohon dimaafkan segala tanggungan dosa ini yang ternisbah atas kalian. Terima kasih!

Hehe.. Yang terakhir dan teristimewa dalam hidup saya semenjak 2006, gadis yang bernama ZAA, semoga apa yang kita impikan akan sentiasa diredhai dan berkati-Nya serta paling penting akan segera dimakbulkan. InsyaAllah, sayang! Thanx A lot!

Saya sangat menghargai setiap apa yang kalian anugerahkan dalam ukhwah ini. Pada hujung Ramadan yang mulia ini serta Syawal yang bakal menjengah, saya dengan penuh rendah diri merayu memohon ampun dan maaf, jika pernah mengguris dan memberi sakit pada kalian, jika pernah mengusik hati kalian, pernah membuat kalian bersedih serta berkecil hati, dan segala macam perkara yang amat memerlukan kepada sebuah kemaafan. Mohon diampunkan atas segala kekhilafan, terima kasih yang teramat! Saya sayang kamu semua..

“AKU HIMPUKAN SEPULUH
JARI INI DAN AKU SUJUD BERSAMA
HATI INI…
MEMOHON AMPUN DAN MAAF..
SELAMAT HARI RAYA EIDULFITRI..
MOGA DIBERKATI”

~AHMAD AMSHYAR AMINUDIN~

2 comments: