Tuesday, November 11, 2008

Daulat Tuanku!!!


Kira-kira sebulan yang lepas, berlangsungnya majlis pelancaran sambutan ‘ 3 Abad Kesultanan Terengganu ‘ yang menyaksikan beberapa program telah di atur oleh pihak Kerajaan Negeri dengan kerjasama beberapa badan yang lain. Antara aktiviti-aktiviti yang di adakan adalah’Pelancaran Buku:Dirgahayu Tuanku’, ‘Persidangan Antarabangsa 3 abad Kesultanan Terengganu’ dan ‘Pameran 3 Abad Kesultanan Terengganu’. Majlis ini telah di sempurnakan oleh Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong, DYMM Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 13 Oktober2008 bertempat di Dewan Konvensyen Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man.
Semalam, sebagai seorang rakyat Terengganu yang cintakan negeri (cheewahhh), saya dan seorang teman telah berpeluang untuk melihat sendiri sejarah Kesultanan Terengganu menerusi program ‘Pameran 3 Abad Kesultanan Terengganu’ bertempat di Muzium Negeri yang berlangsung dari 13 Oktober 2008-31 Disember 2008. Tiba di Muzium sekitar jam 12.30 tengahari, ramai pengunjung terutamanya pelajar sekolah yang telah mengikuti pameran tersebut. Dan lebih mengejutkan ketika berada di sana, telah tiba rombongan pelajar tingkatan 6 dari sekolah berhampiran rumah saya (SMK Chalok) yang menyebabkan saya telah di tegur ‘bertubi-tubi’ oleh mereka yang mengenali saya (mungkin kerana saya adalah cucu Haji Mat Zin kot).
Pameran tersebut amat menarik minat penduduk negeri dan bagi yang meminati sejarah, inilah medium terbaik anda untuk melihat dan mengkaji sendiri sejarah’ 3 Abad Kesultanan Terengganu’ bermula dari sultan yang pertama sehingga ke ceritera Pemangku Raja pada masa kini. Galeri yang di persembahkan bermula dari pintu masuk muzium tersebut telah memaparkan berbagai-bagai catatan peristiwa penting Kesultanan Terengganu serta beratus-ratus gambar yang klasik dan terkini untuk menjadi tatapan umum. Sememangnya anak muda pada zaman sekarang amat sukar untuk mendekati program sebegini, namun yang pasti pameran ini di jangka boleh menarik minat mereka berdasarkan dekorasi serta susunan gambar yang amat mempersonakan bagi setiap yang memandang.

Justeru itu, tidak rugi sekiranya anda meluangkan masa untuk mengikuti pameran tersebut kerana ianya cukup bermanfaat untuk di jadikan sebagai ilmu pengetahuan dan rujukan pada masa hadapan di samping dapat menenangkan fikiran setelah penat membuat tugasan seharian. Sepertimana yang kita ketahui, Muzium Negeri Terengganu merupakan muzium yang terbesar di negara ini dan anda boleh ‘mengembara’ ke serata pelusuk bangunan yang indah itu untuk melihat sejarah-sejarah lain mengenai negeri Terengganu serta pelbagai galeri ilmu seperti Galeri Petroleum, Galeri Ilmu Kejadian dan Galeri Islam.



Saya berharap agar negeri Terengganu akan terus ‘Di pelihara’ oleh Allah swt dan kita semua akan sentiasa di berkati oleh-Nya...Wassalam..


2 comments:

Zalehasiah Ahmad said...

well..mmmg ptut r tganu bbgga ngn pemerintahan diraja..bkn pe..kl nk dbndingkn negeri2 kt msia ni, x sume raja n pemerintahannnya dsanjung..ha9..bjuta9 bntang i bg utk pameran 2..trasa diri ni di abad kesultanan melayu..pheewitt..auww..indahnye knangan itu..nk tgk brg2 bnilai, p r muzium..cmfirm cerah mata tgk rantai n mhkota2 emas..gilo kawe tgk bare mah..ha9..tp utk pkai, impossible r..dunt worry my gewe..u x kn pning2 nk blikn i jewels nt..c then..

isya said...

semangat gk eh mg nga sjrh2 ni..hhehe..bagus2..susah da nk jupe anok mda mcm mg leni chewaaahh..
(aku angkat bangkul tuk mg doh ni..hihi..)
gudluck deh ngn awek atas nih..hehe..kapel ag uper nyer..heheh..bagus2..smoga ke jinjang pelamin hendakNya....aminn..~